Sinds april worden bij Repair Café Utrecht-Oost van alle producten die bezoekers ter reparatie aanbieden, een aantal gegevens ingevoerd in een online tool: de Reparatiemonitor. Het invoeren kost eventjes tijd, maar dan heb je op een gegeven moment ook wat. Beter repareerbare producten bijvoorbeeld.

De gastvrouw of gastheer van het Repair Café voert van elke bezoeker in wat voor product hij of zij laat repareren.  Ook merk, model en – als het even kan – type- en serienummer worden in de Reparatiemonitor ingevoerd. En natuurlijk wat eraan mankeert.
Als het product onder handen is genomen, voert de gastvrouw, gastheer of repairder het resultaat in: reparatie geslaagd of niet geslaagd. Plus wat er is gedaan om het product weer in orde te brengen of de reden van het niet slagen van de reparatie.

Doel van de Reparatiemonitor
Op een gegeven moment levert de Reparatiemonitor:

  • een beeld van de producten die het Repair Café het vaakst repareert;
  • een overzicht van producten die niet of lastig te repareren zijn. Bijvoorbeeld doordat ze nauwelijks open te maken zijn. Of doordat je speciaal gereedschap nodig hebt voor de reparatie;
  • (!) ‘munitie’ tegen fabrikanten die slecht repareerbare producten leveren;
  • reparatie-informatie aan de vrijwilligers (doordat alle repairders invoeren hoe ze een reparatie hebben uitgevoerd; een repairder kan bijvoorbeeld opzoeken hoe je een Miele stofzuiger openmaakt).

Pilot
De Reparatiemonitor is nog in ontwikkeling, in opdracht van de Stichting Repair Café International. Een pilotgroep van Repair Cafés, waaronder Repair Café Utrecht-Oost, gebruikt de online tool en koppelt zijn ervaringen – eventueel met suggesties – terug aan de ontwikkelaars.

Meer informatie over de Reparatiemonitor vind je op: