Leerlingen IMC Weekendschool ontdekken ‘repareren’

Op de basisschool leer je lezen, schrijven en rekenen. Op de IMC Weekendschool ontdek je wat er nog meer is. Repareren bijvoorbeeld! Ruim veertig kinderen van de Weekendschoollocatie in Utrecht maakten vandaag kennis met deze vaardigheid. Vrijwilligers van Repair Cafés in Utrecht, Nieuwegein en Bilthoven waren even “juf” en “meester”.

Bijna alle spullen zijn te repareren, leren de kinderen tijdens de introductie. Wat kapot gaat, moet je dus niet weggooien of onder je bed leggen. “Want dan blijft het daar duizend jaar liggen!”, merkt een (ervaringsdeskundige?) leerling op.  Zonde van al die grondstoffen en energie die in het voorwerp gestoken zijn.

Simpele schroevendraaier
Repareren is dus nuttig, maar vooral ook leuk! In de twee leslokalen gonst het van het enthousiasme, de leergierigheid en bedrijvigheid. Veel kinderen – 10 en 11 jaar jong – houden voor het eerst gereedschap vast. Dus voor het gebruik van een simpele schroevendraaier is soms wat uitleg nodig (nee, je kunt hem niet in elke opening van een apparaat steken).

Tweede kans voor koelkastbak
De kinderen hebben zelf allerlei kapotte spullen meegenomen. Sneakers waarvan de zool gedeeltelijk los is, een teenslipper waarvan de versiering weer vastgezet moet worden. Sieraden, een Playstation-console en wat eenvoudiger stukken speelgoed worden onder handen genomen. Maar ook ouders profiteren van de repareerles. Een meisje lijmt zorgvuldig de in stukken gebroken plastic bak van een koelkastdeur. Kleine flessen en potjes hebben straks weer hun eigen plek in de koelkast!

Gepriegel
Er worden lekken opgespoord in fietsbanden. Meester Dirk doet voor hoe je die plakt. Als aan de naaitafels de draad met veel gepriegel door het oog van de naald is gehaald, blijkt ook naaiwerk heel boeiend te zijn. Voor meisjes én jongens.
Drie meiden halen met vereende kracht een cirkelzaag uit elkaar. Het apparaat is niet meer te repareren, maar het is hoe dan ook interessant de binnenkant te bekijken.

Smaakt naar meer
De kinderen hebben het plezier van het repareren te pakken gekregen. En het smaakt naar meer. “Wat is het adres van het Repair Café, voor als we weer een keer iets willen repareren?”, vragen verschillende leerlingen tegen het einde van de les. Missie geslaagd!